Lejárt a biztonsági időkorlát.
Ha az oldal űrlapot is tartalmaz, annak mentése csak érvényes bejelentkezéssel lehetséges.
A bejelentkezés érvényességének meghosszabbításához kérjük lépjen be!
Felhasználó név:
Jelszó:
 

HÍRKATEGÓRIÁK


SM Centrum hírek>>

A(z) a Magyarországi Sclerosis Multiplex (SM) Centrumok hírarchívuma


Hírkategória: Összes hírkategória
  • Botos gyaloglás - egy sportoló tapasztalatai - SM-eseknek
    [2015.09.21.] - SM - Hírkategória: Általános
     
    A "botos gyaloglás", vagyis elterjedtebb nevén a "Nordic Walking" hatásiról tartott előadást Kovácsné Dr. Tóth Ágnes, a Magyar Sclerosis Multiplexes Betegek Szövetségének elnöke az augusztusi Országos SM napon. (
    Itt írtunk erről részletesebben.) 
    A gyakorló sportoló előadó  kiemelte, hogy mozgászavarban mennyit segíthet a bot használata. Interjúnkban arról kérdezzük őt, milyen tapasztalatai vannak és az SM-betegeknek milyen módon ajánlható ez a sport?
    Nordic Walking
    (MS) - Mi is az a Nordic Walking és miért ajánlható az SM -betegeknek? 
    - Kovácsné dr. Tóth Ágnes (KTÁ): A Nordic Walking finn szó jelentése „botos gyaloglás”. Finnországból indult diadalútjára az a sífutók nyári erőnléti edzést biztosító mozgásforma. Eredeti neve: sauvakävely. Önálló sportként történő, 1997 tavaszi megjelenése a sportoktató, sífutással is foglalkozó Marko Kantaneva-nak köszönhető. A kezdetekben még Finnországban is gúnyos megjegyzések kísérték a sportot, leszólóan csak a "Feledékenyek sportja"-ként nevezték, utalva az országban oly népszerű sífutás otthonfelejtett léceire. Azóta azonban rendkívüli népszerűségre tett szert az új sport – 2000-ben a Nordic Walking az év sportja lett Finnországban –, elsősorban Skandináviában és Európa több más országban, hódít az Egyesült Államokban, Japánban és Ausztráliában is. A régi mozgásformát sokféle módon, sokféle iskolában tanítják manapság. Önálló amerikai, európai, s többféle kevert stílus van a köztudatban ma már.

    (MS) - Miért ajánlható SM betegeknek?
    (KTÁ) - Nos,  segíti a mozgást és a koordinációt.
    A nordic walking egyesíti a gyaloglás vagy futás előnyeit. Fontos különbség a sétához képest a botok használata, melyek révén önkéntelenül is hosszabbakat lépünk illetve segíti a mozgáskoordinációs zavarokban is a támasztékul szolgáló bot.

    (MS) - A bottal sétálás az erdőben vs. Nordic Walking- mi a különbség? Az előző válaszban benn van a különbség
    (KTÁ) - A rendszeres intenzív mozgás a botok jótékony tehercsökkentő hatásával már önmagában is ízületbaráttá teszik az Nordic Walkingot. Legfontosabb hatása azonban mégis a váll és hát átmozgatása a botok által, mely hosszabb lépéseket okozva a csípő ízületek mozgását is növeli. A bot használata dinamikát, ritmust ad a gyaloglásnak miközben tehermentesíti az izületeket.

    (MS) - Kérem, meséljen személyes élményeiről, mikor és miért kezdett ebbe a sportágba és hogyan, mikkel küzdött meg?
    (KTÁ) - Már nagyon régen, évek óta Nordic Walking-ozom. Amikor elkezdtem ezt a sportot a társaság volt az ami ösztönzött. Ha valaki hiányzik a csoportból, akkor legközelebb mindenkit érdekel, hogy mi miatt hiányzik és most már rendben van-e minden. Egy olyan sport lehetősége, amelyet saját tempómban, tetszőleges ideig és távon gyakorolhatok, az éppen aktuális terhelhetőségem függvényében, mehetek egyedül vagy a kutyámmal vagy társakkal; gyalogolhatok esőben, hóban, napsütésben, napközben vagy este (fejlámpával).  

    (MS) - Mit tanácsol, ha valaki belekezdene ebbe a sportágban, akkor hogyan keressen jó edzőt ill. csoportot, mire kell figyelni ezek kiválasztásánál?
    (KTÁ) - Maga a mozgásforma rendkívül egyszerű, igaz nem árt, ha az első lépéseket szakértő közreműködő segítségével tesszük meg. Ugyanis sokan úgy gondolják, ha gyalogolni tudnak, akkor nordic walkingozni is. Ez az esetek döntő többségében sajnos nem így van. Akik oktatás nélkül kezdenek neki, azok általában csak sétáltatni viszik a botjukat, nem használják ki a bot nyújtotta előnyöket. Természetesen már az is komoly eredmény, hogy egyáltalán a gyaloglás mellett döntöttek, azonban ha nem a megfelelő technikát alkalmazzák vajmi keveset fognak megtapasztalni a nordic walking pozitív hatásaiból.

    (MS) - Milyen felszerelésre van szükség?
    (KTÁ) -  Egy speciális botra van szükség illetve egy sportcípőre. A bot hosszúságának általában a testmagasság 0,68 %-kának kell lennie. A legkisebb beszerezhető nordic walking bot 100 cm, a leghosszabb 130 cm. A két érték között 2,5-5 cm-ként változik a méret. Ha a testmagasság a két érték (~0, ~5 cm) közé esik, a közelebbi magasságot kell választani. Pl: testmagasság 165cm X 0,68 =112 cm, akkor a 110 cm-es botot válasszuk. A ruházatnak kényelmesnek kell lennie. Még egy borús, zord novemberi napon sem kell feltétlenül 3 rétegbe öltözni, ha van egy hőtartó, nedvszívó, hosszú ujjú kényelmes pólónk és hosszú nadrágunk. Azonban a sál, sapka, kesztyű mindig jól jön a hideg szél miatt.

    (MS) - Hogy érdemes belekezdeni, mikre kell ügyelni?
    (KTÁ) -  A fokozatossan kezdjék el a sportot, soha ne fáradjanak ki. A teljesítőképesség 80%.át használják csak.  A cél egy meghatározott táv teljesítése vagy egy adott időintervallumon belül lehetőleg a legnagyobb táv teljesítése. Ennek elérésében és javításában nagyszerű eszköz.  

    (MS) - Miben erősíti, javítja a sportolókat és mik az esetleges hátrányai, ill. kinek nem való?  
    (KTÁ) - Aki helyes technikával Nordic Walking-zik, a test izomzatának 90-95%-a dolgozik, mely igen komolyan megdolgoztatja a vérkeringést is. A változatos technikai elemeknek és edzéstípusoknak köszönhetően a nordic walking kezdőktől a sportolókig szinte bárkinek ajánlható. Összetett gyakorlatai révén nem csak edzésre használható, de terápiás módszerként az egészségügy számos területén is alkalmazható. A szívre kifejtett jótékony hatása miatt egyre több helyen alkalmazzák a kardiológiai rehabilitációban. Az ellentétes kar-láb mozgás hangsúlyozása révén alkalmas bizonyos neurológiai kórképekben a mozgáskészség javítására (Parkinson kór, SM, stb.). Tervek: a sport napokon az érdeklődő betegek számának növelése, hogy egy re több beteg elsajátíthassa a sportot.    

    (MS) - Mi a legnagyszerűbb élménye ezzel kapcsolatban?
    (KTÁ) - A pozitív visszajelzések a legnagyobb élményeim. Főként akkor, ha tám. bot segítségével tud menni egy beteg és a technika megtanulása során a könnyebbé válik a mozgása.

Vissza

HÍRKATEGÓRIÁK


SM Centrum hírek>>