Lejárt a biztonsági időkorlát.
Ha az oldal űrlapot is tartalmaz, annak mentése csak érvényes bejelentkezéssel lehetséges.
A bejelentkezés érvényességének meghosszabbításához kérjük lépjen be!
Felhasználó név:
Jelszó:
 

HÍRKATEGÓRIÁK


SM Centrum hírek>>

A(z) a Magyarországi Sclerosis Multiplex (SM) Centrumok hírarchívuma


Hírkategória: Összes hírkategória
  • Meditáció a gyakorlatban – I. rész
    [2014.11.25.] - Böde István jógaoktató - Hírkategória: Jóga
    Belső utazásra hívom Önt, amely egy magasabb szintű tudatállapot megtapasztalását jelenti, és amelynek eredményeképpen lényeglátáshoz, belső békéhez juthatunk. Önismeretünk elmélyítésével, lelki értékeink felismerésével önbizalmunk erősödik, és önszabályozásunk is fejlődik. Mindannyiunknak belső vezéreltségre, olyan iránytűre van szükségünk, amely csalhatatlanul megmutatja, hogy mi a dolgunk valójában magunkkal és másokkal – teljes emberségünk megőrzésével. MINDEN MEDITÁCIÓ olyan, mint egy hazatérés. 
    Hozzásegít belső valóságunk megismeréséhez. A jóga-relaxáció pedig erőgyűjtést, szellemi energiabázisunk megőrzését, növelését jelenti. A kondicionáló hat-ha jógagyakorlatok testi közérzetünket javítják, különösen akkor, ha életformánkká választjuk a jógát. A krízis szót a kínaiak két hieroglifa, a „veszély” és a „lehetőség” jeléből állítják elő. Ha van is veszély az életünkben, minden lehetőséget igénybe kell vennünk, hogy sorsunkon változtatni tudjunk, és ez az elhatározás már fél győzelem. Cikkeimmel és esetleges személyes találkozás révén is baráti kézszorítással kívánok Önnek hitet, kitartást a jóga megismeréséhez.
    A meditáció gyakorlatának megismerésére hívom fel minden kedves olvasónkat, aki otthon, egyedül vagy kisközösségben kívánja elsajátítani a befelé fordulás művészetét. A befelé fordulás, a meditáció lelkünk otthonra találását, s egy magasabb tudatállapot megtapasztalását jelenti. Egyedül emberi mivoltunkban eszmélhetünk rá, hogy a térben megnyilvánult gigantikus világegyetem mintájára bennünk is létezik egy belső világ, amelyet sem szemünkkel, sem műszereinkkel nem érzékelhetünk. Ez a belső világ a lélek otthona, erőnk és békénk forrása. Kezdetben öntudatlanul, később tudatosan vágyakozunk belső valóságunk, valódi harmóniánk megismerésére. Késztetésünket a meditációra hétköznapi életünk gyengeségei is elsegíthetik: egzisztenciális elbizonytalanodásaink, válságot teremtő betegségeink, fokozódó elkedvetlenedéseink vagy depressziónk. Kínzó kérdéseinkre is választ szeretnénk kapni. Ki vagyok én – hová tartok: mennyire ismerem önmagam és a sorsom. Így mindenekelőtt tisztáznunk kell: miért kívánjuk elkezdeni a meditációs gyakorlatozást?

    sm


    A kitartóan, következetesen végzett gyakorlatok egyre inkább megerősítik életünk helyes irányvonalát, immunrendszerünk megerősödésével belső erőnlétünk növekszik. Kiteljesedik spirituális öntudatunk, már tudjuk, hogy a tér és idő korlátaitól mentes lelkek vagyunk – ezáltal személyiségünk érettebb, kreatívabb és etikusabb lesz köznapi feladataink megoldásában.
    A meditációt az előre kitűzött napokon feltétlenül végezzük el, lehetőleg azonos napszakban. Elhatározásunkat az eredményesség elvárása nélkül tartsuk be. Érdemes figyelembe venni néhány praktikus tanácsot. Otthonunkban vagy másutt keressünk a meditációhoz állandó helyet. Meditatív elcsendesedésünkkel, pozitív kisugárzásunkkal szenteljük meg a választott helyet, tegyünk oda áhítatunkat növelő virágszálat, esetleg a példaképünket ábrázoló személy képét, szép köveket vagy egy gyertyát. Váltsunk ruhát. Abban az öltözékben, amelyben az utcáról érkeztünk vagy amelyben aludtunk, ne kezdjük el szellemi utazásunkat. Ez a ruházat ugyanis már feltöltődhetett negatív érzelmi kisugárzásainkkal, így hátrányosan befolyásolhatja elmélyedésünket. Félelmeink, fáradtságunk, elfojtott indulataink könnyebb „leválnak” rólunk, ha hűs vízzel lezuhanyozunk. Közben koncentráljunk arra, és mondjuk is ki, hogy a folyó vízzel eltávozik belőlünk minden negatív érzés.
    A tisztulás másik mágiája az, hogy egy tálat megtöltünk testmeleg vízzel, és belehelyezett kezünkre és ujjainkra figyelve arra összepontosítunk, hogy mindaz, amitől meg akarunk szabadulni, a vízbe távozik. Utána öntsük ki a vizet, mert azt más nem használhatja. Gyújtsunk meg egy szál gyertyát. Fénye-melege a valódi világosság és szeretet, melegség szimbóluma lehet meditációnk ideje alatt. Üljünk le kényelmesen, akár egy székre vagy a szőnyegre törökülésben. Ügyeljünk a laza, de egyenes testtartásra.
    Első lépésünk befelé személyiségünk rezgéseinek harmonizálása legyen. Ennek érdekében először is béküljünk ki szívünkben haragosunkkal, szeressük magunkat is elfogadó megértéssel. Ez történhet szavakkal vagy csupán átölelő érzelemmel. Hunyjuk le a szemünket. Kezdjük közömbösen figyelni a tudatunkban áramló emlékképeinket, gondolatainkat… az egyre hosszabb eseménytelen csendet…végül csak a csend, a békés nyugalom marad. A „kiürülés”, az eseménytelen belső csend állapota rendszerint 5-10 percen belül jön létre. Agyunk elektromos működésében ilyenkor az enkefalogram (EEG) kimutathatná a lassú alfa- és bétahullámok növekedését.

    sm


    Előfordulhat, hogy elménket megzavarja a múlt eseményein vagy a jövőn való révedezés. Az odafigyelést a jelenben való létezésünkre segíti az „itt és most” koncentráció: erőlködés nélkül csupán érzékeljük légzésünk ritmusát, ruhánk érintését a bőrünkön vagy fejünk, ujjaink lassú mozgását. A csendben elidőzés lehetőség a lazító-oldó jelenidő gyakorlatra: szemléljük környezetünk tárgyait, növényeit kísérő gondolatok nélkül. Ha szabadban ülünk, ott vannak a felhők, a fák, a rét. Üzenetük, történetük van, mely csak ekkor válik számunkra nyilvánvalóvá. Spirituális meditációnkban elképzelhetjük azt, hogy távol minden településtől egy ódon, de tiszta házba lépünk be, ahol a hosszú folyosó végén a puritán szobában vár bennünket a szeretetteljes, idős bölcs. Szemébe nézve tegyük fel kérdésünket, melyre együttérzéssel válaszol. A válasz felsőbbrendő énünk világából érkezik, ezért vegyünk komolyan. A „Ki vagyok én most?” kérdésünkre is kaphatunk választ. Ezekről a módszerekről még lesz szó a későbbiekben. Napi feladatként törekedjünk arra, hogy mindennapjainkban megvalósítsuk a meditációnkban kapott útmutatásokat. Ha a meditáció során pusztán a gyertya lángját szemléljük, a kis fény melegsége, üzenete mindenkinek más-más örömet, felismerést nyújt. Lehet a meditációt csoportban is végezni, és ilyenkor a közös együttlét végén elmondhatjuk tapasztatainkat – így tanulhatunk egymástól. Barátok között egy gyümölcsöstál vagy teáskancsó mellett jólesik még a beszélgetés. Egészségünkre!

Vissza

HÍRKATEGÓRIÁK


SM Centrum hírek>>